Ikke vær et digitalt spøkelse!

Syv tips til den digitale medarbeider

Photo by Stefano Pollio on Unsplash

Hjemmekontoret. Dette midlertidige landskapet hvor grensene mellom jobb og privatliv er tilnærmet utvisket, er et krevende område å navigere i selv for den mest produktive og pliktoppfyllende medarbeideren. Det forventes at du skal være nær og tilstede for dine nærmeste, og digitalt fremoverlent og tilstede for kundene, leverandørene og kollegene dine. Det å mestre denne limboen krever sin mann og sin kvinne. Under har vi samlet noen tips til dere som over natten har blitt digitale medarbeidere.

1. Vær tilstede i det digitale møtet

Multitasking i videomøtet er mer forstyrrende enn effektivt, og veldig synlig for de du har møtet med. Så må vi selvsagt også huske at vi har ulike arbeidssituasjoner. Barn som skal følges opp, dårlig nettkobling og annet som ikke er optimalt, men som er utenfor egen og andres kontroll. Det må vi ha forståelse for.

 

 Kristine Kjellsen er seniorkonsulent i AFF

 

2. Gjør det du sier du skal og ikke lov mer enn du kan holde

Digital samhandling har en annen dynamikk enn det som foregår i et åpent kontorlandskap. I sin form kan det ligne mer på en stafett, hvor oppgaver arbeides med etappevis. Da skal du ha gode unnskyldninger for å ikke gjøre det du sier. Vær ærlig med deg selv og andre om hvor mye du tror du kan rekke, til når. Dette er ikke tiden for tidsoptimisten i deg. For å sitere Yoda. «Do or do not, there is no try ».

3. Deling er gull

Ikke brenn inne med kunnskap, tanker og ideer. Sammen vet vi mer enn den enkelte alene. Smarte digitale team deler og presterer bedre av det. Bruk blogger, chat, video, nettsider, intranett, fildeling, sharepoint eller det dere måtte ha tilgjengelig. Du kommer aldri igjen til å få en like god anledning til å prøve ut nye digitale verktøy for samhandling og deling som nå.

Do or do not, there is no try

4. Ta kontakt om du trenger noe

Det er unntakstilstand for mange bedrifter og organisasjoner akkurat nå. Mange ledere kjemper en desperat kamp for å sikre akkurat din arbeidsplass videre, for å ivareta deg som medarbeider, holde deg informert, holde sjefen sin informert, og gjerne kunder og media i tillegg til at de deltar i krisestab. Mest sannsynlig har ikke døgnet deres nok timer akkurat nå, og med de beste intensjoner så kan de glippe på å følge opp akkurat deg, akkurat da du trengte det. Dersom du føler deg alene, isolert, mangler utstyr eller annet for å få gjort jobben din, si fra.

5. Ikke vær et digitalt spøkelse

Om du ikke svarte helt til forventningene på den siste Tinderdaten, har du kanskje vært utsatt for «ghosting». Fenomenet er særlig omtalt i forbindelse med nettdating, der man bare slutter å svare den andre, men vi ser også at ghosting tar skrittet over på arbeidsplassene. Å ikke svare på e-poster og møteinnkallinger, eller bare ikke stille til møter, er særlig enkelt når vi jobber sammen digitalt. Det er lett å trekke seg unna, og mer behagelig enn å ta tak i problemstillingen som gjør at du ikke ønsker å delta i utgangspunktet. Samtidig gir krisen handlingsrom for de som vil og kan ta ansvar. Hvem vil du være?

Akkurat nå deltar vi alle på en digital bootcamp.

6. Vær rause med og hjelp hverandre

Akkurat nå deltar vi alle på en digital bootcamp. Det er avgjørende at vi heier hverandre frem. Å samarbeide digitalt er for noen helt naturlig og en del av hverdagen, mens for andre er både situasjonen, verktøyene og måten vi må jobbe sammen på nå helt, helt, ny. Det kan kreve litt tid og støtte å komme inn i det. Vær behjelpelig med å forklare funksjonalitet, hvordan man justerer kamera, høytalervalg og annet, så lærer de underveis. Enkelte (som for eksempel brukersupport) får svært mange henvendelser og svarer og tar unna så fort de kan. Kanskje skal du vente litt før du purrer på svar, det dobler nemlig arbeidsmengden til den stakkaren som allerede har så mye å gjøre at de ikke har rukket å svare deg…

7. Forstå de digitale mulighetene

For å kunne jobbe effektivt sammen på digitale flater forutsetter det at alle tar seg tid til å sette seg inn i verktøyene organisasjonen har og undersøke hvilke som passer til oppgavene de skal løse. Dette kan til og med være både gøy OG øke effektiviteten.

 

Referanser:

Clemons, D. & Kroth, M. (2011). Managing the mobile workforce. United States of America: McGraw-Hill Companies, Inc.

Lipnack, J. & Stamps, J. (2000). Virtual teams: People working across boundaries with technology (2nd ed.). New York, John Wiley & Sons, Inc.

Beware the ghost: the problem of conference ghosting

People are now ghosting each other at work and its because theyre too scared to say no

Kontakt